om sproget / on language

Jeg vil skrive bloggen på både engelsk og dansk. Hvis du kan ikke forstå ordene, fortæl mig, og jeg vil forsøge at oversætte. Hvis du er dansk, vil jeg gerne fortælle dig, jeg endnu er ved at lære sproget, og mit dansk er ikke særlig godt. Hvis du gerne vil hjælpe mig med ordene, det er rart og tak for det. Min email er somedayashtrays@gmail.com.

This blog will be written in both English and Danish. If you, as a reader, have trouble with one of those languages and would like a translation, please let me know, and I will do my best to oblige. If you are a Danish reader, please know that I am just learning, and my Danish is far from perfect. If you would like to suggest corrections please do so. Email me at somedayashtrays@gmail.com.

11 December 2008

Sluttet

Ikke med radio, men med min slutprøver. Og måske også, for en gang, med skole. Jeg er så træt af, alt jeg læser, måtte jeg snart hoste op igen. Hvis skribenter tænker og mener halv af alle tinge vi skriver og siger om dem og deres historier, den hader jeg alle af dem. Det er kun for meget -- og det kan jeg mere...

Men, radioprogrammet fra i onsdags -- det var godt, og bedre fordi jeg havde endnu sluttet min sidst slutprøve. Her er min spilleliste:

1. And Sleep al Mar – Au Revoir Simone
2. La Strada nel Bosco – Jens Lekman (SV)
3. Exit Bag – Andy Love (SV)
4. The Sweetness of Air FranceTaken by Trees (SV, SV)
5. English Music (Destroyer) – Cake on Cake (SV)
6. At Some Point – Bakers at Dawn (SV)
7. Junk Bond Trader – Elliott Smith
8. Mind Blindness – Dirty on Purpose
9. Explosions – the Mary Onettes (SV)
10. Black Pearl – Death Valley Sleepers (DK)
11. You Don’t Dance – Lupus (DK)
12. Den Støjende Tid – Lampshade (DK)
13. Going to Where the Tea Trees Are – Peter Von Poehl (SV)
14. Young Turks (Disco Pusher remix) – Au Revoir Simone
15. Stay (Just a Little Bit More) – the Dø (F)

Og næste onsdag (17. november) skal jeg have min “Bedst af 2008.” Jeg har ikke endnu bestemt, om jeg skal spille yndlinge sange eller et sang fra mine yndlinge albumer, eller hvad... men det skal altså være et meget godt program -- det skal jeg nyde, i det mindste.

Jeg elsker “bedst af” lister -- ikke kun mine eget. Men jeg er ikke særlig godt med at lytte til nye musik, da albumerne kommer først ud, og så mangler jeg meget af årets bedste plader -- men den, i december, men denne lister, kan jeg finde ud af, hvad jeg skal prøve for næste året...

Så skal jeg faktist skrive tre lister i år -- en for sange, en for albumer, og også en af den ti tinge som var, synes jeg, bedste musik-beslægtede tinge for mig i året. (Den sidste er kun fordi jeg vil gerne skrive den; den må du ikke gerne læse.) Jeg synes, albumlisten er meste vigtig, så skal jeg sætte den op her sidste, måske næste torsdag, efter radioprogrammet. Andre to lister skal kom før den, måske i morgen og sondag, men jeg ved ikke.

Og også, efter programmet næste onsdag -- 17. december -- skal jeg igen til hos min forældre, så skal der ikke være radioprogrammer igen før januar.

Du må download Jens Lekmans sang La Strada nel Bosco, som jeg kan godt fordi 1) han synger på italiensk, og 2) det kommer fra en EP hedder You Deserve Someone Better than a Bum Like Me. Fantastisk.

English (short version) -- Next Wednesday’s show (that’s 17 december) will be my “best of 2008” list. I haven’t decided whether I’ll play my favorite songs, try to represent my favorite albums, or what, but it will be good. Since it’s a Wednesday, I’ll be talking again in Danish (perhaps a little English, though, but perhaps not), but I will post in the next week or so three “best of” lists -- one for albums, one for songs, and one called “The ten best music-related things of 2008,” which may appear as soon as tomorrow.

--DL--
Ashtrays Podcast (10. december 2008)
La Strada nel Bosco (Jens Lekman)

No comments: