om sproget / on language

Jeg vil skrive bloggen på både engelsk og dansk. Hvis du kan ikke forstå ordene, fortæl mig, og jeg vil forsøge at oversætte. Hvis du er dansk, vil jeg gerne fortælle dig, jeg endnu er ved at lære sproget, og mit dansk er ikke særlig godt. Hvis du gerne vil hjælpe mig med ordene, det er rart og tak for det. Min email er somedayashtrays@gmail.com.

This blog will be written in both English and Danish. If you, as a reader, have trouble with one of those languages and would like a translation, please let me know, and I will do my best to oblige. If you are a Danish reader, please know that I am just learning, and my Danish is far from perfect. If you would like to suggest corrections please do so. Email me at somedayashtrays@gmail.com.

15 June 2007

Mine eksamener er sluttet!

Det var min fødselsdag, i ugen, den sjette. (Hvis du manglede det, du skal ikke føle bedrøvet -- jeg kan ikke især lide min fødselsdag -- med hvis du føle reelt bedrøvet, jeg vil tage forsinket gaver. Mp3erne er godt.) Tekniskisk, jeg er nu tyve år, men jeg kan ikke lide nummeren tyve som alder for mennesker, så jeg afgørede, jeg vil være nitten år igen. (Jeg vil hellere være enogtyve, men det kan ikke arbejde i USA.) Men reelt, jeg er ikke nu en teenager. Og det er jeg ligesom trist for.

Men -- hvad jeg har i dag -- nyheder om mennesker som er endnu teenagerne. Første, Dúné. De er fra Skive, i Jylland, og de er alle -- der er syv om dem -- atten eller nitten år. Jeg troede de var ældre hvis jeg hørte dem først, fordi de lydder meget mere organisist og samtidig end det meste banderne om børnene. Men de havde spiller sammen for seks år -- måske det er fordi. De er ligesom højere end de meste andre musik jeg lytte til, og jeg kan ikke tænke om nogle bander at jeg kan sammenlinge dem til -- de er enestående, tror jeg -- men de er god.

Dúné har en ny album, hedder We Are In There You Are Out Here, og det er meget godt. Jeg kan især godt lide A Blast Beat, og Bloodlines, den mest populær, er flot også. Men, jeg synes, mit yndlingt sang er Robot Beat, fra deres 2005 EP. Men alle af deres sangerne er godt. Du kan ikke downloade nogle af dem -- men du kan lytte til alle af deres sangerne på deres websider, på media siden. Det siger sangerne er kun kort prøver, men det er alle helt, og det er superfint.

Også -- husker du, da jeg talte om remixerne? Dúné vil have du remixer ikke en, men tre af deres sangerne -- A Blast Beat, Dry Lips, og/eller John Wayne vs. Mary Chain. Du kan tage dem her (klikker hvor det siger 'download her!'). Og det er en konkurrence, også -- til 24. august.

OK. Næste band -- Electrojuice. De er også fra Danmark, og også Jylland -- fra Århus. Og de er meget yngre end Dúné -- de er to drenge, og de er tretten og fjorten år. Jeg også kunne ikke tro det, men det er rigtigt. De laver elektronisk musik og gøre remixerne, og, jeg synes, selv om de var to gange deres alder, de vil være udmærket. Men de er ikke, og deres ung alder, synes jeg, laves dem bedre. Der er ikke særlig mange mennesker som lytte til dem, tror jeg, men jeg kan ikke forstå hvorfor. Du skal downloade deres sang Cut Your Fingers Off, fra deres myspace, og det vil have du danser...

Og også, denne synes en godt plads til skriver om et andet band, The Teenagers. Jeg tror, de er i deres tyverne, men fordi af deres navne... De er fra Frankrig, men de bor nu i England. De synger indie-pop sangerne, synes jeg, med en masse af grov ordene. Så, hvis den genere dig, du vil ikke lide dem, men hvis du tror den er OK, nå, jeg synes The Teenagers er meget godt, og, ja, deres lyrik også.

Du kan lytte til fire af deres sangerne på deres (meget farvefuld) myspace, og fem af deres remixerne på deres anden myspace. Jeg elsker der remix af Au Revoir Simone’s Fallen Snow, men det er ikke der, nu. Men du kan måske finde det i nogle andre plads i Internet hvis du vil se. Du kan også, med mindre arbejdet, se deres video for Homecoming, og det er sød, men også, ikke så sød -- ved du? Men det elsker jeg.

And tomorrow (because that is quite a lot of writing for one day) I will rewrite all that in English.

--DL--
Cut Your Fingers Off (Electrojuice) - to klikker, fordi myspace er dum. Undskyld.

No comments: